ROZHOVOR | Na čtení v práci si opravdu čas nenajdu, směje se Martina Čuříková

15.5.20

Milí čtenáři naší KAFÁRNY! 
Po delší době Vám přinášíme opět nový rozhovor s pracovníkem naší knihovny! Nově i s novým vzhledem! Z oddělení pro děti se opět vrátíme do oddělení pro dospělé čtenáře. Mým dnešním hostem bude knihovnice Martina Čuříková, kterou jste, mimo jiné, mohli dříve vídat v audiovizuálním oddělení. Jaké jsou oblíbené knížky paní Čuříkové a co se jí na knihovně nejvíce líbí? Dozvíte se v dnešním rozhovoru! 

Martina Čuříková
Dlouholetá členka Městské knihovny Benešov, která v knihovně je letos už sedmým rokem. V knihovně má na starost akvizici, ale také facebookové stránky a dlouho také byla vedoucí audiovizuálního oddělení. Vystudovala Střední zemědělskou školu, Pomaturitní studium ekologie a během zaměstnání si udělala zkoušku pro pozici knihovník akvizitér dle Národní soustavy kvalifikací. 
Mezi její koníčky patří turistika, čtení, pes, zahrádka, tvoření.


„Včerejšek se už nikdy nevrátí, ale dnešek je tvůj, protože zítřek už možná nepřijde.“

1) Dobrý den, paní Čuříková, jsem rád, že jste se stala mým dalším hostem na blogu KAFÁRNY. V hlavičce s informacemi o Vás je uvedeno, že máte na starost akvizici knihovny? O čem vlastně akvizice je? 
Akvizice je o nákupu takových knih, které odpovídají profilu knihovny a jejich uživatelů. 

2) Když objednáváte nové knížky do knihovny, jak postupujete? A kolik nových knih se do fondu měsíčně objedná?
Pravidelně sleduji, jaké knihy vychází, co z toho bychom v našem knihovním fondu rádi měli a zda už náhodou knihu nemáme v jiném vydání. Také zohledňuji požadavky našich čtenářů. Všímám si, o které knihy je velký zájem a ty pak nakupuji ve více kusech.

3) Objednáváte knihy sama nebo pracujete nějak v týmu? A kde (přes jaký portál/knihkupectví) se publikace kupují? 
Knihy objednávám sama, někdy požádám o názor kolegyně. Hodně knih nakupuji v místním knihkupectví Daniela, také využívám speciální knihovnický portál pro nákup knih, kde je celá knižní produkce včetně porovnání cen od jednotlivých distributorů.

4) Co dalšího, kromě akvizice, máte v kompetenci?
Většinu své pracovní doby trávím za výpůjčním pultem pro registraci a vracení knih. Nákup knih povětšinou realizuji během půjčování. Mám na starosti beletrii, takže uklízím vrácené knihy, vyřazuji knihy do skladu, kam je pak uklízím. 
Ve skladu vyřazuji opotřebené a zastaralé tituly. Pomáhám s Facebookem, občas tvořím plakáty, podílím se na vymýšlení a pořádání akcí v knihovně. A spoustu dalších činností, které jsou v knihovně potřeba.

5) Jaká pracovní náplň v knihovně Vás baví nejvíc a proč?
Nemůžu říct, že by mě něco bavilo nejvíc. Práce v knihovně mě baví. Záleží na momentálním rozpoložení. Někdy jsem ráda za kontakt s lidmi a užívám si to, jindy jsem radši sama u počítače a vybírám knihy k nákupu. Když mě zrovna popadne tvořivá nálada, tak ráda vymýšlím, co nového v knihovně uspořádat, čím ji zkrášlit a podobně. 

6) Když se zamyslíte a sáhnete do svých vzpomínek, chtěla jste od dětství pracovat v knihovně
(s knihami obecně)? A jaké bylo Vaše vysněné povolání v dětství? 
Nikdy mě nenapadlo, že bych v knihovně pracovala. Od doby, kdy jsem se naučila číst, jsem v knihovně strávila spoustu času, četla jsem neustále. Ale chtěla jsem pracovat se zvířaty. A také o nich jsem nejvíc četla.

7) Najdete si i v práci čas na čtení? A kolik knih za rok zhruba přečtete? 
V práci číst? Ha, ha, ha. Na to fakt čas nemám. Ale knihu vozím stále sebou. Dřív se mi kamarádi smáli, když mě potkávali, jak za chůze čtu. Jsem schopná číst kdekoliv, protože se dvěma dětmi a psem toho času tolik není. Přečtu okolo 30 knih za rok.


8) Když zhodnotíte knihy, které ve svém volném čase přečtete, jedná se spíše o novinky nebo čtete „klasiku“? 
Čtu především naučnou literaturu, takže vždy k určitému tématu, které mě právě zajímá, čtu vše, co najdu. Novinky i starší knihy. 

9) Jaký je Váš nejoblíbenější knižní žánr? Jaký naopak ráda nemáte?
Jak už jsem uvedla, čtu především naučnou literaturu, kde mě zajímá zdravý životní styl, alternativní medicína, duchovní nauky, esoterika. Občas to proložím něčím odpočinkovým z beletrie různého žánru. Co nečtu, jsou drsné severské detektivky.

Miluj svůj život - Louise L. Hay | Knihy Dobrovský10) V knihovně již pracujete pár let. Je nějaká příhoda, která Vás v knihovně rozesmála a dodnes na ni vzpomínáte? Podělíte se s námi o ní?
Veselou příhodu si přímo nevybavím. Ráda vzpomínám na spaní v knihovně, které jsme pořádaly s kolegyní z dětského oddělení. Děti byly nadšené, že mohly knihovnu zažít jinak. Bojovku v noční knihovně a další hry spojené s knihami a čtením jsme si všichni užili.


11) Poslední otázka je asi jasná – jakou knihu byste čtenářům KAFÁRNY doporučila, aby si přečetli? 😉
Nečtu běžné hitovky. Mě se moc líbily knihy Laurenta Gounelle, obě knihy slovenské autorky Renáty Názlerové a kniha Miluj svůj život od Louise Hay.

Děkuji paní Čuříkové za odpovědi a doufám, že se Vám dnešní rozhovor opět líbil! Mým příštím hostem bude opět někdo z oddělení pro dospělé, tipnete si, kdo by to mohl být? 😉 

Mohlo by se Vám také líbít

0 komentářů

Děkujeme za Váš komentář! ;-)

Tiráž

KAFÁRNA - literární blog
Městská knihovna Benešov
Malé náměstí 1700
Benešov 256 01
M: kafarna@knihovna-benesov.cz
Odpovědná osoba: David Veselý
Korektura blogu: Ing. Hana Zdvihalová

Prohlášení

Obrazový materiál knih používáme ze stránek Knižního klubu, Databáze knih, popřípadě z vlastních zdrojů.
Na veškerý obrazový materiál se vztahují autorská práva a je zakázáno jejich šíření bez písemného souhlasu autora blogu KAFÁRNA nebo ředitelky MKB!