RECENZE | Co vše mohou říct včely?

28.3.20

Vrchní inspektor Armand Gamache zůstane navždy takovou mou srdeční záležitostí, a to je možná důvod, proč si knihy s ním tak šetřím a tuto sérii čtu už téměř pět let. Oživlý kámen je opět taková poklidná detektivka á la Agatha Christie, kde není nouze o překvapivé zvraty a dobré jídlo (a samozřejmě o lahodnou kávu). Louise Penny prostě umí napsat dobrou detektivku, o tom není pochyb! Jaké jsou tedy mé postřehy z Oživlého kamene, který je čtvrtým dílem ze série případu vrchního inspektora Armanda Gamache?

Děj této knihy nás zavádí do poklidného hotýlku Manoir Bellechasse, který leží nedaleko malebné vesničky Three Pines, která se objevuje ve třech předešlých knihách. Vrchní inspektor se sem uchýlil, aby zde oslavil, spolu se svou manželkou Reine-Marie, výročí svatby. Setkává se zde s výraznou rodinou Finneyových, která je již na první pohled zvláštní a je vidět, že členové rodiny jsou vzájemnými rivaly. Vše se změní, když do hotelu přijede poslední syn paní Finneyové, Peter Morrow, se svou manželkou Clarou.

Peter Morrow je známý malíř, stejně jako jeho manželka Clara. Armand Gamache i jeho manželka v nich okamžitě poznají své blízké přátele ze Three Pines. Clara je taktéž ráda, že Gamacheovi vidí, protože být s rodinou Finneyů je pro ni čiré zoufalství. Rodina, která obývá poklidnou rezidenci Manoir Bellechasse, je zákeřná, prohnaná a dokáže bodnout jako včela!

Rodina se sem sjela, jako každý rok, ovšem něco je na letošním setkání zvláštní. Přijel i čtvrtý potomek paní Finneyové, dcera Julie, která se od rodiny před lety odloučila. Všichni se připravují na velké odhalení sochy prvního manžela Irene Finneyové, avšak něco je špatně. Všichni vidí, že se k něčemu schyluje, jenže o co jde? Druhý den ráno, po odhalení majestátní sochy, je nalezena Julie mrtvá, rozdrtila ji socha jejího vlastního otce. Kdo Julii zabil? A jak dokázal pohnout sochou, která vážila několik tun? A může za to někdo z rodiny? Do vyšetřování vraždy se pouští inspektor Gamache se svým týmem. Zabil snad dceru Julii hokynář s uklízečkou? 😉

Oživlý kámen nese typické rysy tvorby Louise Pennyové, které zná každý, kdo její předešlé příběhy četl. Setkáváte se zde s krásným kanadským prostředím, nouze není o barvitý popis jídla a všemu dává korunu café ou lait na každé druhé stránce (takže u čtení kávu jen a jen doporučuji, protože na ni stejně dostanete chuť). V knize si autorka také vystačí s komorním množstvím postav a skvěle zvládá i gradaci děje, díky dobře uzavíraným kapitolám. Stránky knihy hltáte a ani neregistrujete, že jste na konci knihy.

Autorka v knize skvěle vylíčila charaktery nám dobře známých postav (inspektora Gamache, jeho pomocníka inspektora Jeana Guy Beauvoira nebo manželku Reine-Marie) a opět jsme se dozvěděli něco o jejich minulosti, např. nová fakta o otci vrchního inspektora. Louise Penny ovšem dokázala bravurně vylíčit charaktery nových postav – kuchařky Véronique, číšníka nebo majitelky hotelu.

Nouze není ani o zajímavé dialogy, vedlejší linky příběhu, které čtenáře provází po celou tuto sérii, pestré popisy děje a charakterů či vzhledu postav. Autorka si pečlivě nastudovala množství informací o sochách a vymyslela opět udělat netradiční vraždu, která mi přišla trochu přitažená za vlasy, ale ve finále vše autorka velmi pěkně rozuzlila. V příběhu se mi také líbila provázanost s minulostí a vracení se na nám dobře známá místa (jako např. do Three Pines, kde jsme se mohli setkat s dobře známými postavami – básnířkou Ruth, majitelem bistra Oliverem).

Knihu hodnotím velmi kladně. Pokud se do jakéhokoli příběhu od paní Pennyové začtete, máte ho přečtený za den, maximálně dva. Autorka píše velmi poutavě a svěže a u jejích knih doslova i slintáte (ach ten dobrý popis jídla…). Knihu hodnotím velmi kladně, i když bych měl drobné výhrady k provedení vraždy, která mi přišla někdy až moc fádní a přitažená za vlasy. I tak se ale jedná o pěknou detektivku, která stojí za přečtení!

Hodnocení: 95 %

Louise PENNY: Oživlý kámen (The Murder Stone / A Rule against Murder, 2008)
Knižní klub, 2016