RECENZE | I jedna věta může vše změnit...

22.3.20

I jedna věta může vše změnit, může rozpoutat vlnu strachu, nejistoty a může odhalit i to, co má zůstat skryto. Joanna se přestěhuje spolu se svým malým synkem do přímořského městečka, aby byla na blízku své matce. To, co ale uslyší u školy, rozpoutá vlnu událostí, které povedou ke vzájemným podezíráním a pomluvám. Vždyť ale to, co slyšela, je jen fáma. Nebo snad ne?

Sally McGowanová zabila před mnoha lety jednoho chlapce. Od té doby žije skryta v anonymitě a čas od času se o ní napíše nějaký článek. Joanna je realitní agentka, která se rozhodla usadit v Maple Drivu, přímořském městečku poblíž Londýna. Jednoho dne se u školy doslechne, že proslulá vražedkyně Sally McGowanová žije právě v tomto městečku. Ona sama pak tuto informaci řekne na setkání čtenářského klubu. Sama se tomu směje, přijde jí to absurdní a snaží se sama sebe přesvědčit, že to není pravda. Sama ale neví, že jednou větou rozpoutala sled událostí.

Ve městečku se okamžitě začne řešit, kdo by tajemná Sally mohla být. Samozřejmě vystupuje pod jiným jménem, v článcích se lze dočíst, že několikrát měnila své bydliště, někde také narazíte na její fotografii z doby, kdy zabila Robbieho Harrise. Mezi obyvateli se fáma šíří jako vlna; podezření na prodavačku z krámku s léčivými kameny, ale také na maminky dětí, které ve městě žijí dlouho.

Joanna se snaží na vlastní pěst vypátrat, kdo by tajemná Sally mohla být. Sama je ale terčem útoků, na Twitteru jí začnou chodit výhružné zprávy a hallowenská fotografie ve školce, kam její syn chodí, rozpoutá další sled událostí. Kdo za tajemnými útoky stojí? A proč Liz zrušila pravidelná setkání čtenářského klubu?

Postupně se v knize dostáváme na kloub tomu, kdo je tajemná Sally, ale otázkou zůstává, zda skutečně zabila malého Robbieho a jestli nemůže být vše jinak. Joanna se také musí soustředit na svůj rodinný život, na malého Alfieaho a na vztah se sympatickým Michaelem. Poté, co mu řekne o zjištění v Maple Drivu se rozhodne, že o případu napíše knihu – je to ale dobré rozhodnutí?

Kdo je tedy tajemná vražedkyně? Je to snad tajemná sousedka Kay? Nebo sympatická a starostlivá Karen? Či výtvarnice Liz? Nebo je to někdo zcela jiný? Vždyť zlo je možná blíž, než by se mohlo zdát…

Na Fámu jsem se těšil už hodně dlouho, názory na ní jsem četl na Goodreads a říkal jsem si, že to prostě bude něco. Kniha je napsána velmi povedeně z pohledu hlavní hrdinky Joanne, která se z velkoměsta přestěhuje do přímořského městečka, kde pracuje jako realitní agentka, má vztah se sympatickým černochem Michaelem, se kterým má malého a chytrého Alfieho. Od první chvíle víte, že to, co se v knize odehrává není jen fáma, ale že je to skutečný příběh a že někdo z postav je hrozná vražedkyně McGowanová.

Do knihy jsem se zprvu nemohl vůbec začíst, vše mi přišlo natáhnuté a ve všem jsem viděl až moc omáčky okolo. Kniha je místy příliš popisná, příběh vás ale dokáže zaujmout, jelikož je to něco, co tu ještě nebylo. Po celou dobu čtení chcete zjistit, kdo je tajemná Sally a jak to všechno vlastně bylo. Postupně si říkáte, kdo by to tak asi mohl být a po každé dočtené kapitole máte podezření na někoho jiného.

Pak, když už se konečně dozvíte, kdo je tou tajemnou osobou, tak vám dozajista spadne brada a na příběh budete koukat s vykulenýma očima. Kniha graduje do poslední chvíle a odhalení malé vražedkyně není posledním zvratem v této knize.

Kniha má zhruba od čtvrtky skvělou gradaci, stránky budete hltat a budete chtít vědět další a další informace. Kniha by rozhodně chtěla trochu méně popisu scén, zbytečné jsou na můj vkus i některé postavy. Pochválit ovšem musím to, že autorka do děje zakomponovala i různé novinové články a příběh tak ozvláštnila.

Fáma je jako dělaná na tyto dny, přečtenou ji máte klidně za jeden den, bude vás bavit a rozhodně vás svým koncem zaujme a překvapí! Pokud máte rádi knihy například o Gillian Flynnové nebo Shari Lapena, tento příběh vám zaručeně padne do noty!

Hodnocení 80 %

Lesley KARA: Fáma (The Rumour, 2019)
Ikar, 2020