ROZHOVOR | Různí čtenáři se ke knihám chovají různě, říká Radka Slámová

12.3.20

Milí čtenáři KAFÁRNY!

Rozhovor s naší paní ředitelkou Ing. Hanou Zdvihalovou u Vás vzbudil nečekaný zájem a my jsme za to velmi rádi a mile nás to potěšilo. Rozhodli jsme se tedy pokračovat v těchto rozhovorech s pracovníky naší knihovny.
Jako dalšího pracovníka, jsme se rozhodli vyzpovídat vedoucí oddělení služeb paní Radku Slámovou, kterou můžete potkat hlavně v oddělení pro dospělé. Jaká příhoda v knihovně paní Slámovou nejvíce pobavila? A co má na knihovně nejraději? Odpovědi na tyto a další otázky najdete v našem rozhovoru!

Radka Slámová
Dlouholetá pracovnice Městské knihovny Benešov, která je v oddělení pro dospělé jako doma. Vždyť v knihovně pracuje již 20 let. Vystudovala Střední knihovnickou školu v Brně a mimo knihovnu pracovala také jako účetní. Milovnice knih, hudby, výtvarného umění nebo dobré kávy…

1. Když se zamyslíte a sáhnete do svých vzpomínek, chtěla jste od dětství pracovat v knihovně (s knihami obecně)? A jaké bylo Vaše vysněné povolání v dětství?
V dětství mě vůbec nenapadlo, že bych někdy pracovala v knihovně. Pocházím z malé vesnice a knihovnu mám spojenou s přísným panem knihovníkem, který byl zároveň ředitelem školy.

Myslím, že jsem vůbec nepřemýšlela o tom, že budu muset někdy opravdu pracovat a něčím se živit. Takže žádné vysněné povolání jsem určitě neměla. A protože jsem ve škole trochu víc zlobila, tak jsem naopak věděla, že nikdy nechci být paní učitelkou, jako některé mé kamarádky.

Střední knihovnickou školu v Brně, jsem vystudovala hlavně kvůli tomu, že bylo povinné odevzdat přihlášku na dvě střední školy. Teď už si práci někde jinde vůbec neumím představit a v knihovně mě to opravdu moc baví.

2. Najdete si i v práci čas na čtení? A kolik knih za rok zhruba přečtete?
V práci na čtení čas v žádném případě nemám. Počet knih, které přečtu je velice proměnlivý. Střídá se u mě takové „čtecí“ období s tím, kdy mě knihy zas tak moc nebaví. Teď právě probíhá ta druhá varianta. Hodně jsem četla už jako malá. Naši vesnickou knihovnu jsem měla komplet přečtenou, a i na střední škole jsem ještě s několika spolužačkami byla náruživá čtenářka. Nemám to spočítané, ale v době, kdy jsem četla hodně tak to bylo 10-15 knih za měsíc. Nyní je to podstatně méně.

3. Když zhodnotíte knihy, které ve svém volném čase přečtete, jedná se spíše o novinky nebo čtete „klasiku“?
Snažím se číst aktuální produkci, ale občas dojdu bohužel k závěru, že všechno hezké už bylo napsáno. Tato myšlenka je samozřejmě přechodná.

4. Jaký je Váš nejoblíbenější knižní žánr? Jaký naopak ráda nemáte?
Nemám vyhraněný oblíbený žánr. Baví mě žánry často střídat. Dříve jsem hodně četla obsahově náročnější knihy, např. z války a z koncentračních táborů včetně autobiografických příběhů. 
Nebaví mě sci-fi, horory a červená knihovna.

5. Jak se chovají čtenáři vaší knihovny ke knihám? Vracejí vám i knihy poškozené? Jakým způsobem jsou knihy nejčastěji poškozené?
Různí čtenáři se ke knihám chovají různě. Takže většinou docela ohleduplně. Bohužel se najdou i takové případy, že se knihy vrací poničené. Nejčastěji bývají polité, potrhané, rozpadlá vazba…

6. V knihovně již pracujete řadu let, je nějaká příhoda, která Vás v knihovně rozesmála a dodnes na ni vzpomínáte? Podělíte se s námi o ní?
Vybavila se mi jedna humorná příhoda, kdy čtenář vrátil knihy okousané od myší, a ještě se chlubil, že je vlastně zachránil. Ve skutečnosti to k smíchu moc není, ale tehdy mě to pobavilo. Radost mi udělá i to, když čtenáři říkají, že se u nás cítí dobře a rádi se k nám vrací.

7. V oddělení pro dospělé se najde jistě celá řada dobrých knih. Myslíte si, že je naše knihovna dobrou literaturou řádně vybavena?
Knihovní fond máme opravdu rozsáhlý, takže si myslím, že nabízíme široké spektrum literatury. Také se nám to občas potvrdí od uživatelů, kteří nám sdělí, že máme knihy, které nemohli jinde sehnat.

8. Je něco, co byste na knihovně a jejím chodu změnila?
V knihovně je stále co vylepšovat. Byla bych ráda, kdyby se postupně začala knihovna měnit a byla uživatelsky vstřícnější. Např. příjemnější prostory pro studenty, relaxační zóny, možnosti občerstvení, přebalovací pult. Asi současným největším přáním je zařídit prostor pro teenagery, jejichž požadavky jsou samozřejmě docela dost odlišné od ostatních uživatelů.

9. Někdy se stane, že se Vám kniha vrátí v horším stavu než před výpůjčkou. Jakým způsobem se čtenáři omlouvají? Jaké nejkurioznější omluvy jste už slyšeli?
Omluvy a výmluvy při vracení poničených knih se v podstatě stále opakují. Často se stává, že jsou knihy polité, okousané, roztrhané, pomačkané. Podrobněji by na tuto otázku odpověděly kolegyně, které jsou častěji přímo ve výpůjčním procesu.

10. Poslední otázka je asi jasná – jakou knihu byste čtenářům KAFÁRNY doporučila, aby si přečetli? 😉
Docela nerada nějaké knihy doporučuji, protože vkus máme velice rozdílný. Já mám ráda Karla Čapka a z novějších knih mě bavila sága Velké století nebo kniha o Bohumilu Hrabalovi Na přelomu věků. Nyní jsem začala číst na doporučení jedné čtenářky knihu s názvem Text od Dmitrie Glukhovskeho.

Děkujeme paní Slámové za rozhovor a doufáme, že se jejími knižními tipy necháte inspirovat! Zanedlouho se můžete těšit na další rozhovor! 😉

Mohlo by se Vám také líbít

0 komentářů

Děkujeme za Váš komentář! ;-)

Tiráž

KAFÁRNA - literární blog
Městská knihovna Benešov
Malé náměstí 1700
Benešov 256 01
M: kafarna@knihovna-benesov.cz
Odpovědná osoba: David Veselý
Korektura blogu: Ing. Hana Zdvihalová

Prohlášení

Obrazový materiál knih používáme ze stránek Knižního klubu, Databáze knih, popřípadě z vlastních zdrojů.
Na veškerý obrazový materiál se vztahují autorská práva a je zakázáno jejich šíření bez písemného souhlasu autora blogu KAFÁRNA nebo ředitelky MKB!