KNIŽNÍ TIPY | Co jsem přečetl na jaře 2020?

2.7.20

Milí kafárenští čtenáři! 
Po měsíci se opět hlásím s novým článkem. Omlouvám se, že jste na nový článek museli tak dlouho čekat, ale letos jsem maturoval a dělal přijímačky na vysoké školy a učení bylo zkrátka přednější. Články jsem si ale řádně připravoval, takže celé léto budete dobře zásobeni knižními tipy, rozhovory a knižními novinkami! Nezapomeňte také sledovat náš Instagram, kam budeme umísťovat žhavé novinky, které si u nás můžete půjčit!


Jaké knihy bych Vám na léto doporučil já a které knihy jsem zároveň přes jaro letošního roku přečetl? Dozvíte se v dnešním článku!

Šváb | Ian McEwan
Na začátku jara jsem si přečetl novou knihu od osvědčeného spisovatele Iana McEwana. Šváb je takovou hezkou parodií na Kafkovu Proměnu z prostředí Velké Británie. Jim Sams se jednoho dne probudí a zjistí, že je nestvůrná obluda. Ministerský předseda Sams chce ve Velké Británii velké změny a jednou z nich je zcela absurdní změna ekonomického systému a přechod k tzv. reversalismu, podle něhož se za služby a zboží neplatí, nýbrž se za ně ještě berou peníze. Tato naprostá absurdita skvěle paroduje události posledních několika let v Británii a dává nám skvělý odraz Brexitu, který byl satirou sám o sobě. Vše se stává ještě více nereálné, když je tento nový ekonomický systém schválen a ihned aplikován. Vyhlášen je i státní svátek, kdy se reversalismus oslavuje… Knihu máte přečtenou za jedno odpoledne a je to takové příjemné odreagování! 

Nevítaný host | Shari Lapena
Před maturitou jsem potřeboval vypnout a místo povinné četby si přečíst nějaký dobrý thriller. Sáhl jsem po knize Nevítaný host, což byl jeden můj rest ještě z loňského roku. Autorka Shari Lapena napsala tuto knihu ve stylu typických christiovských detektivek a moc se jí to povedlo! Nevítaný host je knihou o skupince lidí, kteří zůstanou uvězněni v jednom horském hotelu. Ovšem, jeden po druhém začnou postupně umírat, zmocňuje se jich paranoia a nikdo nikomu nevěří. Kdo však je tím vrahem a jaký má vůbec motiv? Atmosféra houstne, hostů v hotelu ubývá a všichni se jen modlí, aby přestalo sněžit a dostala se k nim policie. Kdo je nakonec tím nevítaným hostem v tomto krásném hotelu uprostřed hor? 

Sbohem, přízraky | Nadia Terranova
Na knihu Sbohem, přízraky jsem se těšil už od ledna, kdy jsem si o ní něco málo přečetl v edičním plánu Odeonu! Ida se živí psaním fiktivních příběhů do rádia. Před lety se přestěhovala ze Sicílie do Říma, kde žije se svým manželem Pietrem – ten jí poskytuje oporu a něhu, ale z jejich vztahu již veškerá vášeň vyprchala. Kniha je psána jednoduchým stylem, který Vás okamžitě zaujme a od příběhu se nebudete moc jen tak oprostit. Sbohem, přízraky je hodně dobrý psychologický román. Hlavní hrdinka se snaží vyrovnat se ztrátou svého otce. Po příjezdu domů vzpomínky ožívají a ona si znovu přehrává celou svou minulost.
Autorka skvěle popsala myšlenky a pocity hlavní postavy a navodila i celkově ponuřejší, možná až depresivní atmosféru knihy.

V Caracasu bude nejspíš stále tma | Karina Sainz Borgo
Kniha, na kterou jsem se ohromně těšil a byl jsem z ní skutečně nadšený! Komorní příběh nás zavádí do Venezuely, která je na pokraji ekonomického krachu a zuří zde boj všech proti všem. Napínavý komorní příběh začíná pohřbem matky, s níž hlavní hrdinka Adelaida prožila celý život a ke které ji pojila silná citová vazba. Svobodná, bezdětná, osamělá čtyřicátnice je náhle úplně sama. Ke všemu ji z jejího bytu i života vyhodí provládní komando. V tu chvíli začíná Adelaidin boj o přežití.
Novela v sobě mistrně kloubí napětí, strach a tužby hlavní hrdiny, vše se velmi povedeně mísí se skutečnými událostmi, které se v jihoamerické zemi dějí. V Caracasu bude nejspíš stále tma vypráví příběh ze současné Venezuely, kde zuří silná inflace a ekonomická krize. Z příběhu mám sice rozporuplné pocity, přesto doporučuji, abyste si knihu přečetli! 

Jeden z nás | Shari Lapena
A Lapena ještě jednou! Za maturitu jsem si prostě musel (jako odměnu) koupit Jednoho z nás a bylo to něco úžasného a bombastického! Autorka napsala opět dokonalý thriller, ze kterého jde mráz po zádech. Zvrat na konci každé kapitoly, nová a nečekaná odhalení a z konce Vám prostě spadne brada! Po dočtení knihy Nevítaný host jsem si myslel, že nemůže přijít nic lepšího… Spletl jsem se! V tomto příběhu se zvraty rozhodně nešetří, postavy jsou vykreslené velmi dobře a o spoustě z nich nevíte, co si vlastně myslet! Každý má nějaká tajemství a v této knize má tajemství každý! Kniha graduje každou kapitolou víc a víc a vy se pak s otevřenou pusou dozvíte, kdo je vrah! Skvěle napsaná kniha! Co vše může rozpoutat anonymní dopis vhozený do schránky? Jak se změní poklidná idylka na jednom newyorském předměstí? A čí syn se vloupal do domu a prohledal počítače jejich majitelů? A jak se vším souvisí vražda Amandy Pierceové? To se dozvíte v knize Jeden z nás! 

Maturitní četba
Přes jaro jsem četl hlavně povinnou maturitní četbu, nejprve jen tak okrajově a týden před ústní maturitou jsem přečetl 19 knih z kánonu. Akorát ten Kunderův Žert jsem nějak nedočetl; přiznám se, že mě moc neoslovil. Snažil jsem se, aby v mém kánonu byly knihy, co mě osobně baví a budou se mi číst dobře. Takže v mém soupisu pak byl Lakomec, Antigoné, Kytice, povídkové sbírky od Čapka nebo Stařec a moře. Nechybělo ani mé oblíbení Utrpení mladého Werthera nebo Velký Gatsby. Knihy mě, dá se říct, bavily, ale jak jistě víte, tento tip knih moc nevyhledávám, a proto jsem rád, že se opět mohu věnovat mé oblíbené současné próze… 

Co Vy a knihy na jaře? Jakou pecku jste si přečetli a máte nějaký tip na horké letní dny? Napište své nápady a postřehy do komentářů! 

Mohlo by se Vám také líbít

0 komentářů

Děkujeme za Váš komentář! ;-)

Tiráž

KAFÁRNA - literární blog
Městská knihovna Benešov
Malé náměstí 1700
Benešov 256 01
M: kafarna@knihovna-benesov.cz
Odpovědná osoba: David Veselý
Korektura blogu: Ing. Hana Zdvihalová

Prohlášení

Obrazový materiál knih používáme ze stránek Knižního klubu, Databáze knih, popřípadě z vlastních zdrojů.
Na veškerý obrazový materiál se vztahují autorská práva a je zakázáno jejich šíření bez písemného souhlasu autora blogu KAFÁRNA nebo ředitelky MKB!