ROZHOVOR | Knižní novinky moc nesleduji, ale novou účetní knihu si ujít nenechám, směje se Eva Kovářů

8.10.20

Vážení čtenáři! 
Naše knihovna se neskládá jen z knihovnic a knihovníků, kteří se o Vás starají a zásobují Vás knižními novinkami a tipy. V naší knihovně najdete také ekonomické oddělení, které se nám stará o rozpočet, účetnictví, personální agendu a další velmi potřebné záležitosti nutné k zajištění chodu organizace. Vedoucí tohoto oddělení je paní Eva Kovářů. Jak se sestavuje roční rozpočet a co dalšího má ekonomické oddělení na starosti? Dozvíte se v dnešním, již devátém rozhovoru! 
_____

Ing. Eva Kovářů 
Od října 2019 vedoucí ekonomického oddělení MKB. Vystudovala VŠB – TU Ostrava a na střední školu chodila do Hranic na Moravě. Mezi její koníčky patří háčkování, zpěv, zahrada a svůj den si nedokáže představit bez kousku čokolády.


Přej a bude ti přáno.
Dej a bude ti dáno. 

1) Dobrý den, paní Kovářů, děkuji, že jste se stala mým dalším hostem rozhovorů. Má první otázka je jasná - jak jste se vůbec stala ekonomkou? Chtěla jste tuto profesi dělat už od mala nebo jste k tomuto povolání přišla náhodou? Jakou školu jste musela vystudovat?
Opravdu jsem se k tomuto povolání dostala náhodou. Moje představy byly takové, že budu někde v průmyslu jako technolog, ve zkušebně nebo v laboratoři. Proto jsem také šla studovat průmyslovou školu a poté vysokou školu. Již při těchto studiích se mi ale naskytla příležitost nastoupit jako účetní na půl úvazku. Základy jsem měla z průmyslovky, kde jsme, mimo technické předměty, měli i účetnictví a z ekonomiky jsem i maturovala. 
Vyzkoušela jsem si i práci ve výrobě jako vedoucí, ale tato práce mě tolik nezaujala. Tak jsem se rozhodla pro účetní.

2) Co vás na této práci nejvíce baví?
Neřekla bych přímo baví, ale líbí se mi, že tato práce má svůj řád. Ráda pracuji s čísly a navíc vidím do chodu celé organizace.

3) Kolik dokladů měsíčně Vám přibližně projde pod rukama, jaké doklady jsou na zpracování nejhorší?
To je různé, v některých obdobích je dokladů více, jako například na konci roku, když začnou chodit faktury na předplatné časopisů. Na druhou stranu o prázdninách jich máme mnohem méně. Nejhorší doklady na zpracování jsou rozhodně ty, co se týkají rozúčtování energií.

4) Co vše máte v rámci knihovny na starosti jako ekonomka a hlavní účetní?
Mám na starosti každodenní účtovávání dokladů, jako jsou faktury, pokladna, bankovní pohyby, evidenci majetku, kontroluji hospodaření podle rozpočtu. Vypracovávám vnitřní účetní směrnice. Připravuji potřebné materiály k inventarizaci, sestavuji rozpočet a další činnosti, co mají i ostatní účetní. Co nemám na starosti je mzdová agenda a jsem za to ráda. ;-)


5) Každý rok se v knihovně sestavuje rozpočet – jak sestavování takového rozpočtu probíhá? A jak dlouho před začátkem roku k tomu dochází?
Zde v knihově budu letos poprvé sestavovat rozpočet samostatně. V loňském roce jsem jej sestavovala s bývalou ekonomkou paní Š., která mi velice pomohla v mých začátcích. 
Při sestavování rozpočtu spolupracuji s ostatními pracovníky knihovny. 
Na začátku září předkládají návrhy, co by se mohlo nového změnit v knihovně, jaké přednášky a akce pro uživatele knihovny chtějí pořádat. Tyto návrhy projednám s paní ředitelkou a poté je zapracuji do rozpočtu, spolu s náklady na provoz knihovny.  
Sestavený rozpočet v říjnu předkládáme zřizovateli, který rozhoduje o jeho schválení.

6) V knihovně pracujete zhruba rok. Kde jste pracovala předtím, než jste do MKB nastoupila?
Před nástupem do knihovny jsem si užívala doma se svými dětmi na rodičovské dovolené. Před jejich narozením jsem pracovala jako hlavní účetní v neziskové organizaci.

7. V kanceláři trávíte většinu týdne  - co ráda děláte, když odejdete z práce. Máte nějaké místo, kam se ráda vracíte?
Z práce utíkám domů za dětmi. Odvádím je do kroužků a poté se spolu připravujeme do školy. Pokud zbývá čas, chodím na zahrádku, kde relaxuji tím, že se „hrabu v hlíně“. Miluji květiny a pravidelně doplňuji svoji sbírku. Velice se mi líbí projekt „Semínkovna“, který je tady v knihovně. 
Těším se, že i odtud získám nějaké kytičky do své zahrady. Jinak se ráda vracím do mého rodného kraje na Moravě za svou rodinou.

8) Jaké knihy ráda čtete? Jaký je váš oblíbený žánr?
Čtu ráda dětem, takže všechno, co si děti vyberou. S dcerou nyní čteme Harryho Pottera a se synem knížku Kozí pohádky. Naší nejoblíbenější knížkou, jak mojí, tak i dětí, je Strom pohádek. Tuto knížku mi četla i moje maminka, když jsem byla malá. Jsou tam pohádky z celého světa. Takže můj nejoblíbenější žánr jsou pohádky. :D
Na moji četbu už tolik času není. Naposledy co jsem četla knihu Jsou světla, která nevidíme. Mám ráda příběhy, které jsou zasazené do doby 2. světové války.

9) Je něco, co byste na knihovně a jejím chodu změnila?
Momentálně mě nic nenapadá. Jsem tady přece jen krátce.

10) Knižní trh chrlí na čtenáře každý měsíc mnoho a mnoho knih. Je nějaká kniha, na kterou se těšíte a hned jak vyjde, půjdete si ji zakoupit?
Abych pravdu řekla, moc knižní novinky nesleduji. Takže jediná kniha, na kterou zrovna teď čekám, je nové vydání „Mzdová účetní na rok 2021“ s novinkami ohledně změn u dovolené. :D

Děkuji paní Kovářů za odpovědi na otázky. Pokud byste měli nějaké doplňující otázky na naší hlavní účetní, nebojte se nám napsat! ;-) Rádi je zodpovíme! 

Mohlo by se Vám také líbít

0 komentářů

Děkujeme za Váš komentář! ;-)

Tiráž

KAFÁRNA - literární blog
Městská knihovna Benešov
Malé náměstí 1700
Benešov 256 01
M: kafarna@knihovna-benesov.cz
Odpovědná osoba: David Veselý
Korektura blogu: Ing. Hana Zdvihalová

Prohlášení

Obrazový materiál knih používáme ze stránek Knižního klubu, Databáze knih, popřípadě z vlastních zdrojů.
Na veškerý obrazový materiál se vztahují autorská práva a je zakázáno jejich šíření bez písemného souhlasu autora blogu KAFÁRNA nebo ředitelky MKB!