RECENZE | Nová Hanišová opět nezklamala, Dlouhá trať mile překvapí...

11.10.20

Jaký je náš život? Co nás dělá šťastnými? Proč se vše může ve vteřině změnit?
Otázky, které jsem si při čtení nové Viktorie Hanišové kladl, a které mi hlavou svištěly po celou dobu čtení. Na novou knihu od této autorky jsem se ohromně těšil a ihned jak vyšla, tak jsem běžel do nejbližšího knihkupectví. Silná kniha, která Vám ukáže, že život se může změnit z minuty na minutu, a že někteří lidé mají opravdu velký a těžký úděl…

* * * * *

Sedm neskutečně silných povídek. Povídky o strachu, zoufalství, těžkém údělu, povídky s hororovým podtextem či příběhy, u kterých Vám ukápne slza. Toť stručná definice Dlouhé trati. Když jsem poprvé četl Rekonstrukci od této autorky, říkal jsem si, že je to skutečně úžasná vypravěčka a že její styl psaní mě ohromně baví. V této knize se, díky bohu, nic nezměnilo! Už po dočtení Běžkyně na dlouhou trať jsem si sám pro sebe potvrdil, že vyprávěčský um této autorky je skutečně velký a že věty dokáže stylizovat s velkou jemností. Však celá povídka je postavená na běhání, pize a vnitřním monologu hlavní hrdinky.

Narovinu asi řeknu, že tato kniha není pro všechny; některé povídky jsou skutečně silné, máte z nich mírné deprese a na text koukáte s otevřenou pusou. Třeba jako v případu povídky Vrátíš se?, kdy si říkáte, jak někdo může být takový. Ano, samozřejmě víte, že je to jen povídka, ale i tak.

Pro mě nejsilnějším příběhem byla povídka Zbytečný člověk. Hlavní hrdina této povídky je velmi nemocný muž, který chce odejít z tohoto světa, aby už dál netrpěl. Proti tomu je silně jeho matka, která vždy stála při něm a opatrovala ho. Příběh vidíme z jeho pohledu; díváme se na to, jak se postupně vypořádal s osudem, jak těžké měl dětství a jak tráví život teď, zavřený doma na gauči a s počítačem na klíně.

Když jsem četl Pozůstalost, to je název páté povídky, říkal jsem si, že je to vážně dobrý příběh, ze kterého jde trochu mráz po zádech. Tuhle povídku jsem četl v půl jedné v noci a děsila mě do rána. Zde je další důkaz, že paní H. dokáže napsat silný příběh, ze kterého ani oka nezamhouříte.

Dlouhá trať je tou knihou, která se Vám dostane pod kůži, na kterou budete muset myslet a možná si ji přečtete dvakrát, třikrát. Není to jen kniha o životě, o trápení nebo o štěstí. Je to sbírka, která Vás zase přinutí se dívat na svět jinak; možná černobíle, nikoli barevně. Každá povídka je něčím jedinečná, vždy je ale tragická. Například Díra byla jedna z povídek, která se mi líbila moc, ale konec bych udělal trochu jinak. I tak to byl příběh, který čtete rychle, jen abyste se dozvěděli, jak vše vlastně dopadne.

Po trilogii sociologických próz (Anežka, Houbařka a Rekonstrukce), napsala česká prozaička a překladatelka Viktorie Hanišová knihu, jež jistým způsobem volně na tuto trilogii navazuje. Opět tematicky. Není to ovšem nějaké veselé čtení, které by Vás pohladilo po duši. Jsou to příběhy z běžného života, kdy zjistíte, že na světě může být i vše jinak. Jsou to věci, které se možná dějí u Vašich sousedů, a která se mohou stát všude.

Ke tvorbě této autorky musí každý přistupovat opatrně; ne každému totiž tvorba sedne, ne každý si tuto autorku zamiluje a bude její knihy hltat. Mně třeba stačí si přečíst denně pár stránek, protože si je chci šetřit a taky, jistým způsobem, musím všechny dojmy zpracovat. Pokud máte rádi monology postav, sociologickou prózu, tak se určitě po Dlouhé trati podívejte! Myslím, že nebudete litovat!

Hodnocení: 90 %

Viktorie Hanišová: Dlouhá trať (Host, 2020)